Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Jak zbudowany jest siłownik pneumatyczny i jakie są jego typy?

Budowa i rodzaje siłowników pneumatycznych znormalizowanych

Budowa i rodzaje siłowników pneumatycznych znormalizowanych

Siłowniki pneumatyczne to napędy przekształcające energię sprężonego powietrza w ruch posuwisto-zwrotny lub obrotowy. Podziału siłowników można dokonać ze względu na rodzaj realizowanego przez nie ruchu, spełniane normy wymiarowe (ISO15552, ISO6432, ISO21287/UNITOP) lub ciśnienie pracy.

Budowa i rodzaje siłowników ISO15552/ISO6432
Budowa i rodzaje napędów ISO6432
Budowa i rodzaje napędów pneumatycznych ISO21287/UNITOP – kompaktowe

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Jaka jest budowa siłownika pneumatycznego?

  • Jakie są rodzaje siłowników pneumatycznych?

  • Jakie są przykłady siłowników znormalizowanych?


Siłownik pneumatyczny zbudowany jest z następujących elementów:

Budowa napędu pneumatycznego

Poszczególne elementy siłownika wykonane są z następujących materiałów:

  • Profil – anodowane aluminium,

  • Pokrywy – aluminium malowane proszkowo,

  • Tłoczysko – stal węglowa chromowana CK45 lub nierdzewna AISI420/304/316,

  • Uszczelnienia – PU/NBR/VITON.

Standardowe ciśnienie pracy dla siłowników tłoczyskowych wykonanych na profilu z rowkami pod czujniki wynosi od 1 do 10 barów. Wersje na szpilkach mogą pracować z ciśnieniem do 16 barów.

Komory w napędzie rozdziela tłok, który jest sprzężony z tłoczyskiem. Za pomocą zaworów rozdzielających powietrze podawane jest naprzemiennie w tylną i przednią pokrywę, co generuje ruch posuwisto-zwrotny.

Zakres średnic tłoków w napędach jest bardzo szeroki, dostosowany do wymagań siły na maszynie i pracy jaką siłownik ma wykonać. Napędy pneumatyczne występują w średnicach od fi6 do nawet fi400 i skokach do kilku metrów z dokładnością do 1mm.

Siłowniki dwustronnego działania są całkowicie pneumatyczne. Pełen cykl realizowany jest przy użyciu sprężonego powietrza. W tego typu siłownikach powietrze naprzemiennie doprowadzane jest do obu komór. Tym samym zasilając siłownik pod tłokiem powodujemy wysuw tłoczyska i odpowietrzenie przedniej komory.

Schemat siłownika dwustronnego działania

Rys. 1.1. Schemat siłownika dwustronnego działania

W siłownikach jednostronnego działania jeden z ruchów wykonywany jest przy użyciu sprężonego powietrza, natomiast kolejny mechanicznie z wykorzystaniem sprężyny.

Schemat siłownika jednostronnego działania

Rys. 1.2. Schemat siłownika jednostronnego działania


Siłowniki znormalizowane: ISO15552/ISO6432

Napęd pneumatyczny ISO15552/ISO6432
ISO15552/6431FMS FLOWMATIKPS ISOLINENWT NEWTONXJC
UszczelnieniaPU/NBRPU ; opcja VitonPU ; opcja VitonPU/NBR
Materiał tłoczyskaStal węglowa chromowanaStal węglowa chromowanaStal nierdzewnaStal węglowa chromowana
Dostępne średniceD32-D125D32-D125D32-D125D16-D320
Termin realizacji 24H24H24H24H
Ciśnienie pracy1-10 barów 1-10 barów1-10 barów1-16 barów
SmarowanieZalecaneNiewymaganeNiewymaganeZalecane
AmortyzacjaPneumatycznaPneumatycznaPneumatycznaPneumatyczna
Temperatura -30°C do +80°C-30°C do +80°C-30°C do +80°C-30°C do +80°C

Siłowniki z serii NWT wykonujemy w poniższych wariantach:

Napęd pneumatyczny dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem

Siłowniki dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem

Napęd pneumatyczny dwustronnego działania z dwustronnym tłoczyskiem

Siłowniki dwustronnego działania z dwustronnym tłoczyskiem

Siłowniki pneumatyczne dwutłokowe zwane tandem

Siłowniki dwutłokowe – Tandem
Zastosowanie dwóch lub więcej komór sprężania pozwala na multiplikację sił uzyskiwanych na siłowniku.

Siłowniki pneumatyczne wielopołożeniowe

Siłowniki wielopołożeniowe
Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na uzyskanie położeń pośrednich w pracy siłownika.

Siłowniki pneumatyczne polączone tyłami

Siłowniki połączone tyłami
Dwa zupełnie niezależnie pracujące siłowniki połączone ze sobą tylnymi pokrywami.

Siłowniki pneumatyczne posiadające wspólne tłoczysko

Siłowniki posiadające wspólne tłoczysko

Napędy pneumatyczne antyobrotowe

Siłowniki antyobrotowe

Napędy pneumatyczne serii XJC - wielkogabarytowe

XJC - Siłowniki wielkogabarytowe w średnicach do D400


Siłowniki znormalizowane: ISO6432

Siłownik pneumatyczny - okrągły - ISO6432
ISO6432FDNMDNMFANMANM
UszczelnieniaNBRPU ; opcja VitonNBRPU ; opcja Viton
Materiał tłoczyskaStal węglowa chromowanaStal nierdzewnaStal węglowa chromowanaStal nierdzewna
Dostępne średniceD8-D25D8-D63D16-D25D16-D63
Termin realizacji 24H24H24H24H
Ciśnienie pracy1-10 barów 1-10 barów1-10 barów1-16 barów
SmarowanieZalecaneNiewymaganeZalecaneNiewymagane
AmortyzacjaMechanicznaMechanicznaMechanicznaMechaniczna
Temperatura -30°C do +80°C-30°C do +80°C-30°C do +80°C-30°C do +80°C

Siłowniki ISO6432 wykonujemy w poniższych wariantach:

Napęd pneumatyczny serii DNM - dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem

DNM
Siłowniki dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem

Napęd pneumatyczny serii DNM ... P - dwustronnego działania z dwustronnym tłoczyskiem

DNM … P
Siłowniki dwustronnego działania z dwustronnym tłoczyskiem

Napędy pneumatyczne serii DNMA - zasilane z tyłu

DNMA
Siłowniki zasilanie z tyłu (axialne)

Napędy pneumatyczne serii DNMR - bez tylnego mocowania, z zasilaniem od góry

DNMR
Siłowniki bez tylnego mocowania, zasilanie od góry

Napędy pneumatyczneg serii DNM SEA/SEP - jednostronnego działania ze sprężyną

DNM SEA/SEP
Siłowniki jednostronnego działania ze sprężyną

Siłowniki pneumatyczne DNMQ - antyobrotowe z sześciokątnym tłoczyskiem

DNMQ
Siłowniki antyobrotowe, posiadające sześciokątne tłoczysko

Siłowniki pneumatyczne serii ANMT/DNMT - w średnicach D32-D64

ANMT/DNMT
Siłowniki występujące w średnicach D32-D63

Oznaczenie siłowników okrągłych

Siłowniki kompaktowe: ISO21287/UNITOP

ISO21287/UNITOPFNSKINSKIQFNSKU
NormaISO21287ISO21287UNITOPUNITOP
Siłownik kompaktowy FNSKISiłownik kompaktowy NSKISiłownik kompaktowy QFSiłownik kompaktowy NSKU
UszczelnieniaNBRPU ; opcja VitonPU ; opcja VitonPU ; opcja Viton
Materiał tłoczyskaStal węglowa chromowanaStal nierdzewnaStal węglowa chromowanaStal nierdzewna
Dostępne średniceD12-D125D16-D100D32-D100D16-D100
Termin realizacji 24H24H24H24H
Ciśnienie pracy1-10 barów 1-10 barów1-10 barów1-10 barów
SmarowanieZalecaneNiewymaganeNiewymaganeNiewymagane
AmortyzacjaMechanicznaMechanicznaMechanicznaMechaniczna
Temperatura -30°C do +80°C-30°C do +80°C-30°C do +80°C-30°C do +80°C

Siłowniki ISO21287/UNITOP wykonujemy w poniższych wariantach:

Siłowniki pneumatyczne serii NSK - dwustronnego dziania z jednostronnym tłoczyskiem

NSK
Siłowniki dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem

Siłowniki serii NSK ... M - dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem oraz gwintem zewnętrznym na tłoczysku

NSK ... M
Siłowniki dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem + z gwintem zewnętrznym na tłoczysku

Siłownik pneumatyczny serii NSK ... P - z dwustronnym tłoczyskiem

NSK ... P
Siłowniki z dwustronnym tłoczyskiem

Siłowniki pneumatyczne NSK ... SEA/SEP - jednostronnego działania ze sprężyną mechaniczną w środku

NSK ... SEA/SEP
Siłowniki jednostronnego działania (ze sprężyną mechaniczną)

Siłowniki pneumatyczne NSK ... AR - antyobrotowe z płytką spinającą

NSK ... AR
Siłowniki antyobrotowe (z płytką spinającą)

Napędy pneumatyczne NSK ... TN2 - typu tandem

NSK ... TN2
Siłowniki typu tandem
Zastosowanie dwóch lub więcej komór sprężania pozwala na multiplikację sił uzyskiwanych na siłowniku.

Napędy pneumatyczne serii NSK ... BS - dwuskokowe

NSK ... BS
Siłowniki dwuskokowe
Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na uzyskaniu położeń pośrednich w pracy siłownika.

Napędy pneumatyczne serii NSK ... CNP - połączone tyłami

NSK ... CNP
Siłowniki połączone tyłami

Napędy pneumatyczne serii NSK ... CNF - połączone tłoczyskiem

NSK ... CNF
Siłowniki połączone tłoczyskiem

Oznaczenie siłowników pneumatycznych NSK - kompaktowych

W ofercie występują również siłowniki specjalne oraz nieznormalizowane. Składają się na nie siłowniki:

Siłowniki pneumatyczne liniowe

Liniowe (beztłoczyskowe)

Napędy pneumatyczne mieszkowe

Mieszkowe

Napędy pneumatczne obrotowe

Obrotowe

Siłowniki pneumatyczne - chwytaki

Chwytaki

Siłowniki dociskowe

Dociskowe

Siłowniki pneumatyczne z prowadnikiem

Z prowadnikiem


Siła uzyskiwana na napędzie to iloczyn ciśnienia w sieci i powierzchni tłoka. Wartości sił oraz zużycia powietrza zostały zawarte w: kalkulator siły siłownika.

Warunki pracy to bardzo istotny parametr przy doborze odpowiedniego napędu i jego żywotności. Standardowe siłowniki wykonane są na uszczelnieniach z PU lub NBR, których standardowe zakresy temperatur pracy to -30°C do +80°C. Do wyższych temperatur wykorzystujemy uszczelnienia Viton (+150°C).

Jeżeli napęd jest narażony na pracę w dużym zapyleniu stosujemy metalowy zgarniacz w każdym rodzaju i wielkości siłownika, który wielokrotnie przedłuża żywotność napędu.

Do pracy z dużym obciążeniem stosujemy uszczelnienia plastik/guma lub z zabezpieczeniem pierścieniem seegera.

Jako producent napędów pneumatycznych możemy wykonać każdy siłownik lub odwzorować jego zamiennik. Wykonujemy siłowniki miniaturowe, tandemy o kilku stopniach sprężania i siłach kilku ton, nierdzewne, calowe, drążone i antyobrotowe. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą oraz kontaktu.

2022-09-21

Pneumat

Autor:
Jakub Żmudziński
Product Manager
Siłowniki pneumatyczne

Product Manager - Siłowniki pneumatyczne

Autor:
Jakub Żmudziński
Product Manager
Siłowniki pneumatyczne