Mocni w działaniu
Zamów do 16:00, a produkty dostępne na dzisiaj wyślemy tego samego dnia
Ponad 40 lat na rynku

Zawory do zbiorników paliwowych, etanolu, ciekłego tlenu LOX

Technologia kosmiczna - zawory bezpieczeństwa w produkcji rakiet
Opublikowano: 2025-07-02 14:30:02
Aktualizacja: 2025-07-03 09:17:11

W 1962 roku założona została najstarsza filia WARR, Naukowej Grupy Badawczej ds. Rakiet i Astronautyki na Politechnice Monachium. Niezależnie od tego, czy chodzi o lotnictwo, inżynierię mechaniczną, ekonomię czy administrację biznesową – dzięki projektowi „Nixus” studenci WARR Rocketry przyspieszają prace nad sondującą rakietą napędzaną ciekłym paliwem. Zespół Nixusa w WARR Rocketry polega na zaworach bezpieczeństwa firmy GOETZE w napędzie rakietowym i układzie płynów stanowiska testowego.


Zawory bezpieczeństwa GOETZE - niezawodni partnerzy w przemyśle lotniczym

Kompaktowe, ale mocne zawory bezpieczeństwa odgrywają decydującą rolę w zabezpieczeniu układu płynów rakiety sondującej „Nixus”. Nasze zawory zapewniają bezpieczeństwo i funkcjonalność zarówno stanowiska badawczego, jak i rakiety „Ex-4” przy zastosowaniu paliwa ciekłego.

WARR Rocketry Projekt Nixus: studenci tworzą rakietę sondującą

Bezpieczeństwo i wydajność w testowaniu silników

Zespół ds. sprzętu do obsługi naziemnej (zespół GSE) jest częścią projektu i pracuje nad projektowaniem, rozwojem i produkcją infrastruktury naziemnej potrzebnej do testowania poszczególnych komponentów. Jednym z kamieni milowych było opracowanie stanowiska badawczego silników, na którym można testować zarówno mniejszą, chłodzoną pojemnościowo, jak i chłodzoną regeneracyjnie komorę spalania w mieście Garching. Ze względu na złożony charakter rakiety na paliwo ciekłe pojawiają się wyzwania zarówno w zakresie konstrukcji, jak i układu płynowego stanowiska testowego. Zespół GSE używa zaworów bezpieczeństwa GOETZE do zabezpieczenia tego stanowiska testowego.


Skoncentruj się na paliwie płynnym i zaworach bezpieczeństwa

Silniki opracowywane obecnie przez zespół wykorzystują etanol paliwowy i ciekły tlen utleniający (LOX), które są doprowadzane do silnika poprzez układ płynów stanowiska testowego. Zawory bezpieczeństwa serii 492 chronią różne segmenty układu płynów, takie jak zbiorniki etanolu i ciekłego tlenu (LOX). Konstrukcja GOX serii 492 wynika tutaj z zastosowania ciekłego tlenu, z którym zawór nie ma kontaktu, ale z którym powstaje atmosfera tlenowa w wyniku odparowania LOX nad zbiornikiem.

Zawór bezpieczeństwa GOETZE Seria 492 w kontekście instalacji rakietowej

Paliwo etanolowe jest kierowane obok zewnętrznej ściany komory spalania w celu regeneracyjnego chłodzenia. Zbiornik etanolu musi być pod ciśnieniem wyższym, aby można było skompensować powstałą utratę ciśnienia i aby etanol i tlen mogły być wtryskiwane do komory spalania pod tym samym ciśnieniem. Seria 492 z ciśnieniem otwarcia 130 barów jest tutaj odpowiednim wyborem.

Zawór bezpieczeństwa GOETZE Seria 2400 - ochrona układu tankowania LOX

Zawór bezpieczeństwa ze stali nierdzewnej serii 2400 służy do ochrony układu tankowania LOX. Chroni ważne części, takie jak wąż próżniowy, przed nadmiernym ciśnieniem.


Rakieta Ex-4 na „European Rocketry Challenge”

Zdjęcie rakiety Ex-4 oraz zespołu podczas przygotowań do startu
Testowanie silników rakietowych: chłodzona regeneracyjnie komora spalania

Równolegle do testów na ukończonym stanowisku testowym i w oparciu o wyniki serii testów, zespół WARR zbudował również rakietę „Ex-4” na potrzeby udziału w European Rocketry Challenge 2023 w Portugalii. Tutaj zespół ds. płynów wziął na siebie odpowiedzialność za zaprojektowanie i wymiarowanie układu płynów, który zapewnia pompowanie paliwa ze zbiorników do komory spalania.


Koncepcja i realizacja układu płynów

Zawory bezpieczeństwa GOETZE zostały ponownie wykorzystane do ochrony krytycznych dla bezpieczeństwa elementów rakiety. W porównaniu z zastosowaniem testowym, zawory użyte tutaj spełniają tę samą funkcję, co na stanowisku testowym, ale zastosowanie w rakiecie stawia większe wymagania zaworom bezpieczeństwa. Aby zmaksymalizować wysokość lotu, na przykład, należy zminimalizować masę i objętość. Dzięki kompaktowej konstrukcji zawory GOETZE mieszczą się w granicach wymagań. Oznacza to, że Centrum Badań Naukowych nad Rakietami i Astronautyką (WARR) na Uniwersytecie Technicznym w Monachium jest idealnie wyposażone do udanego startu podczas kolejnego wyzwania, gdy motto brzmi: t-minus 5 – 4 – 3 – 2 – 1 – 0 – zapłon i wznoszenie.

Kompaktowa konstrukcja zaworów GOETZE - minimalizacja masy rakiety
Doradca ds.techniczno-handlowych

Autor:
Magdalena Skotnica
Doradca ds.
techniczno-handlowych
Pneumat.

Doradca ds.techniczno-handlowych

Autor:
Magdalena Skotnica
Doradca ds.
techniczno-handlowych
Pneumat.



Zapisz się do newslettera i zyskaj dostęp do największej pneumatycznej bazy wiedzy!


Zyskaj dostęp do najnowszych artykułów, informacji o nadchodzących targach, wydarzeniach i mobilnych szkoleniach oraz promocjach w naszym sklepie internetowym!