- Jaki klej do uszczelek samochodowych?
Jaki klej do drzwi, szyb w samochodzie?
Uszczelki w motoryzacji pełnią kluczową rolę w zapewnieniu szczelności i ochrony przed pyłem, wodą, olejem, temperaturą oraz hałasem. Spotykane są w drzwiach, maskach, bagażnikach, komorach silnika, układach chłodzenia i klimatyzacji. Ich trwały montaż – szczególnie w miejscach, gdzie nie da się zastosować zacisków czy rowków – wymaga odpowiednio dobranego kleju o wysokiej elastyczności, odporności chemicznej i przyczepności do gumy.
Pytanie brzmi: jaki klej techniczny zastosować, aby uszczelka samochodowa trzymała mocno i bezawaryjnie? Odpowiedź znajdziesz poniżej – z uwzględnieniem specjalistycznych rozwiązań firmy WEICON, stosowanych w warsztatach, zakładach produkcyjnych i liniach serwisowych.

Wymagania wobec klejów do uszczelek samochodowych
Dobierając klej do uszczelek, należy wziąć pod uwagę kilka krytycznych czynników:
| Czynnik | Znaczenie |
| Rodzaj materiału | EPDM, NBR, SBR, silikon, TPE – każdy wymaga innego podejścia chemicznego |
| Elastyczność spoiny | Uszczelki pracują – klej musi „pracować” razem z nimi |
| Odporność na temperaturę | Zakres od –40°C do nawet +120°C (komora silnika, chłodnica) |
| Odporność na oleje i chemikalia | Kluczowa przy uszczelnieniach w pobliżu układu paliwowego, olejowego |
| Szybkość wiązania | W serwisie liczy się czas – kleje błyskawiczne mają przewagę |
| Czystość powierzchni | Tłuszcz, kurz i silikon to wrogowie klejenia – trzeba je usunąć przed aplikacją |

Najlepsze kleje WEICON do uszczelek samochodowych
Firma WEICON, specjalizująca się w profesjonalnej chemii technicznej, oferuje kilka produktów dedykowanych do trwałego i elastycznego łączenia uszczelek gumowych w aplikacjach motoryzacyjnych:
1. WEICON VA 30 Black – cyjanoakrylanowy klej do gumy i elastomerów
Idealny do szybkiego i precyzyjnego klejenia uszczelek EPDM, NBR, SBR
Cechuje się podwyższoną elastycznością i odpornością na uderzenia
Odporny na wilgoć, wibracje, obciążenia dynamiczne
Zastosowania:
klejenie uszczelek w drzwiach i bagażniku
montaż uszczelek przeciwhałasowych
klejenie elementów gumowych do lakierowanych i metalowych powierzchni
Czas wiązania: 10–20 sekund (z aktywatorem jeszcze szybciej).
2. WEICON VA 250 Black – klej czarny, elastyczny, do trudnych gum
Do klejenia gum trudnosklejalnych, jak EPDM i TPE
Zachowuje czarny kolor – niewidoczny przy montażu czarnych uszczelek
Szybki i trwały chwyt bez konieczności podgrzewania
Rekomendowany do:
łączenia gum do metalu (np. ościeżnice, karoseria)
naprawy uszczelek drzwiowych, które się odklejają
zastosowań w pojazdach użytkowych i rolniczych
3. WEICON GMK 2410 – kontaktowy klej do dużych powierzchni z gumą
Klej kontaktowy na bazie kauczuku, odporny na rozciąganie i temperaturę
Przeznaczony do klejenia dużych powierzchni gumy z metalem, plastikiem, drewnem
Elastyczny, niekruszący się film klejowy
Zastosowanie:
montaż długich odcinków uszczelek drzwiowych
uszczelki na progach, w bagażnikach, pod maską
montaż mat tłumiących (bitumiczne + guma)
Uwaga: wymaga obustronnego nałożenia i aktywacji przez odparowanie rozpuszczalnika.
4. WEICON Adhesive Spray extra strong – klej w sprayu do powierzchniowego klejenia uszczelek
Szybki i wygodny w aplikacji – idealny do dużych elementów, pianek, materiałów izolacyjnych
Klej klasy kontaktowej, bez konieczności używania pędzla
Tworzy elastyczną i trwałą warstwę spajającą
Zastosowanie:
uszczelki kompozytowe na maskach i pokrywach
mocowanie mat wygłuszających i piankowych uszczelnień
instalacje kabinowe, zabudowy specjalistyczne, busy
Jak przygotować powierzchnię przed klejeniem?
Niezależnie od rodzaju kleju, odpowiednie przygotowanie powierzchni to klucz do trwałego połączenia.
Rekomendowany produkt: WEICON Surface Cleaner
Uniwersalny środek czyszczący do usuwania olejów, tłuszczów, smarów, resztek kleju, kurzu.
Szybko odparowuje, nie zostawiając śladów.
Bezpieczny dla metalu, tworzyw i gumy – idealny do karoserii.
Sposób użycia:
Spryskaj powierzchnię.
Odczekaj kilka sekund.
Przetrzyj czystą szmatką.
Przystąp do klejenia.
Błędy przy klejeniu uszczelek – czego unikać?
Brak czyszczenia powierzchni – to najczęstszy powód odklejania się uszczelek.
Zły dobór kleju do materiału – np. nie każdy klej nadaje się do EPDM.
Klejenie na zimno w niskiej temperaturze ( <5°C) – reakcja chemiczna nie zachodzi prawidłowo.
Zbyt cienka warstwa kleju kontaktowego (GMK) – pogarsza przyczepność.
Zastosowania przemysłowe – klejenie uszczelek w produkcji i serwisie
| Branża | Przykładowe zastosowania |
| Motoryzacja OEM | montaż uszczelek fabrycznych na liniach produkcyjnych (GMK 2410) |
| Naprawy powypadkowe | klejenie uszczelek drzwiowych, elementów nadwozia (VA 30 black, VA 250 black) |
| Zabudowy specjalistyczne | pianki, tłumiki, panele do kabin (Adhesive Spray) |
| Pojazdy użytkowe | uszczelnienia w drzwiach bocznych, dachach, kontenerach (GMK, VA 250) |
| Pojazdy ciężarowe i rolnicze | odporność na drgania i warunki atmosferyczne (VA 250, GMK 2410) |

Autor:
Marcin Wolski
Business Line Manager

Autor:
Marcin Wolski
Business Line Manager
Zapisz się do newslettera i zyskaj dostęp do największej pneumatycznej bazy wiedzy!
Zyskaj dostęp do najnowszych artykułów, informacji o nadchodzących targach, wydarzeniach i mobilnych szkoleniach oraz promocjach w naszym sklepie internetowym!