Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Praktyczne informacje o siłownikach liniowych

Budowa, rodzaje i zastosowanie siłowników beztłoczyskowych

Siłowniki beztłoczyskowe to napędy wykonujące ruch prostoliniowy. W przeciwieństwie do siłowników tłoczyskowych, ruch realizowany jest przez wózek połączony z tłokiem i odbywa się pomiędzy pokrywami siłownika. Napęd beztłoczyskowy zbudowany jest z 5 podstawowych elementów: pokrywy lewej, pokrywy prawej, profilu, tłoka sprzężonego z wózkiem oraz taśm maskującej i uszczelniającej.


Pokrywy, Profil i Tłok:aluminium anodowane
Uszczelnienia tłoka:standard NBR - V < 1m/s, opcja VITON V>1m/s
Taśma uszczelniająca i maskująca:Stal nierdzewna
Temperatura otoczenia:-10st do +80st. C (opcja ATEX)
Temperatura medium:od 0 do +40st. C
Przyłącza powietrza:M5,1/8’’,1/4’’,3/8’’
Ciśnienie pracy: 0,5 – 8 bar
Przefiltrowane sprężone powietrze:max.50um
Średnice tłoka: 16-63mm
Skoki robocze:Ø25 - 63mm - 5700mm; Ø16mm - 4200mm

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Gdzie liniowy napęd beztłoczyskowy znajdzie zastosowanie?

  • Jak wygląda konstrukcja liniowego siłownika beztłoczyskowego?

  • Jakie są typy siłowników liniowych?



Produkujemy siłowniki liniowe w terminie 24h w zakresach średnic Ø16 do Ø63mm i skoku nawet do 6000mm! Siłowniki beztłoczyskowe znajdują zastosowanie w aplikacjach wymagających dużej prędkości przesuwu elementu roboczego oraz długości skoku. Idealnie sprawdzą się przy cięciu folii oraz przenoszeniu detali na dużą odległość w krótkim czasie. Każdy siłownik posiada amortyzację pneumatyczną, która wyhamowuje tłok w końcowych położeniach tłoka i zabezpiecza napęd przed mechanicznym uszkodzeniem.

W zależności od wymagań rodzaje siłownika, jego budowy i zastosowanego prowadzenia mogą być różne.


W ofercie posiadamy siłowniki beztłoczyskowe:

1. Siłownik beztłoczyskowy typu SLN:

  • SLN: z wąskim wózkiem o różnych średnicach

  • SLN G: siłownik idealnie sprawdzający się przy dużych obciążeniach.. Smarowanie tego typu siłowników nie jest wymogiem

  • SLN – TN2 typu Tandem: identyczne parametry jak przy siłowniku typu SLN -G

2. Siłownik beztłoczyskowy typu SLNP:

  • SLNP: z szerokim wózkiem dostępny w modelach o różnych średnicach

  • SLNPG: z prowadzeniem ślizgowym

  • SLNPR: z prowadzeniem rolkowym


SLN i SLNP – wersje podstawowe z prowadzeniami kształtowymi

Napęd pneumatyczny beztłoczyskowy SLN
Napęd pneumatyczny beztłoczyskowy SLNP

SLNG/SLNPG – z prowadzeniem ślizgowym

Napęd pneumatyczny z prowadzeniem ślizgowym

SLNPR – z prowadzeniem rolkowym

Napęd pneumatyczny z prowadzeniem rolkowym

SLNP H1/H2 – z prowadzeniem na łożyskach kulkowych

Napęd pneumatyczny z prowadzeniem na łożyskach kulkowych
Zależność wykonania siłowników od warunków wykonywanej pracy

Rys.1.1 Schemat przedstawiający wykonanie siłownika w zależności od warunków pracy.


Kolejnym rodzajem napędów beztłoczyskowych jest siłownik PSTM ze sprzężeniem magnetycznym.

Napęd pneumatyczny PSTM

Występuje w średnicach tłoka fi10 – fi40 i skokach do nawet 2000mm. Zbudowany jest podobnie do siłowników beztłoczyskowych SLN/SLNP, ale zamiast mechanicznie połączonego tłoka z wózkiem korzystamy z efektu sprzężenia magnetycznego i wózek „podąża” za przesuwającym się wewnątrz tłokiem.

  • Ciśnienie pracy: 1,5 – 7 bar

  • Pokrywy / tuleja: aluminium / stal nierdzewna

  • Uszczelnienia: poliuretan

  • Amortyzacja: pneumatyczna

W ofercie posiadamy mocowania do każdego rodzaju siłowników oraz czujniki położenia tłoka.

Siłowniki mogą również zostać wyposażone w amortyzatory uderzeń, które przy szybkiej i wymagającej pracy dodatkowo pochłaniają energii, która powstaje przy przenoszeniu detalu.


Zastosowanie

Siłowniki beztłoczyskowe są wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu:

  • motoryzacyjnym (automotive)

  • drukarskim

  • produkcji tworzy i opakowań

Bardzo dobrze sprawdzą się przy pozycjonowaniu detali, przesuwaniu noża do cięcia rolek folii lub przesuwania podwozi samochodów na linii produkcyjnej.

Wykorzytstanie napędu pneumatycznego beztłoczyskowego w produkcji folii

Głównym założeniem serii siłowników beztłoczyskowych produkowanej przez Pneumat - SmartLine jest możliwość szybkiego wykonania odpowiedniego rozwiązania do specyficznych wymagać klienta. Dla tej serii właściwie nie występuje pojęcie „siłownika niestandardowego”. Modularna budowa poszczególnych elementów siłownika beztłoczyskowego umożliwia dowolną konfigurację produktu finalnego.

Każdy napęd dostarczany jest z instrukcją montażu i użytkowania w języku polskim.

2023-01-24

Pneumat.

Autor:
Jakub Żmudziński
Product Manager
Siłowniki pneumatyczne

Product Manager - Siłowniki pneumatyczne

Autor:
Jakub Żmudziński
Product Manager
Siłowniki pneumatyczne