- Big Data w przemyśle, biznesie
Big Data w pneumatyce: architektura, analizy, technologia, rozwiązania, przykłady
Big Data to termin, który w świecie przemysłu oznacza znacznie więcej niż tylko ogromne ilości danych. Chodzi o zdolność do gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i analizowania różnorodnych, szybko napływających informacji, które powstają w zakładach produkcyjnych każdego dnia. To dane generowane przez maszyny, czujniki, systemy SCADA, ERP, MES, urządzenia IoT czy operatorów. W erze Przemysłu 4.0 ich właściwe wykorzystanie staje się kluczowe dla optymalizacji procesów, minimalizacji kosztów i wzrostu konkurencyjności.
Dane w pneumatyce – skąd się biorą?
W kontekście pneumatyki, źródła danych są niezwykle różnorodne. Oto najczęstsze:
czujniki ciśnienia i przepływu – rejestrujące parametry pracy układów sprężonego powietrza,
czujniki położenia tłoka siłowników,
czujniki wibracji – wykrywające początki zużycia mechanicznego,
sterowniki PLC i sterowniki zaworów proporcjonalnych – gromadzące dane o cyklach pracy, czasach reakcji, stanach awaryjnych,
urządzenia do monitoringu zużycia powietrza – jak przepływomierze VA500, VA520 (np. od CS Instruments),
systemy predykcyjnego utrzymania ruchu – np. Festo AX.
Każdy z tych elementów wytwarza dane w czasie rzeczywistym, które mogą być analizowane w kontekście diagnostyki, predykcji, optymalizacji energetycznej i zarządzania cyklami produkcyjnymi.

Architektura Big Data w przemyśle
Warstwa 1 – Zbieranie danych (Data Acquisition)
Pierwszy etap to pozyskiwanie sygnałów z czujników, maszyn i systemów automatyki. W pneumatyce są to m.in.:
moduły I/O Festo CPX,
zawory Motion Terminal VTEM (które same generują dane o swoim stanie),
czujniki przepływu, ciśnienia, temperatury.

Warstwa 2 – Przesył danych (Data Transmission)
Dane z maszyn przesyłane są do centralnych systemów przez sieci przemysłowe, takie jak:
Ethernet/IP,
Profinet,
OPC UA,
MQTT (w rozwiązaniach IIoT).

Warstwa 3 – Przechowywanie danych (Data Storage)
Big Data wymaga pamięci masowych zdolnych przechować dane strukturalne (np. tabele z danymi pomiarowymi) oraz niestrukturalne (logi, nagrania wideo z monitoringu procesu). Stosuje się tu:
bazy danych SQL i NoSQL,
Data Lakes,
platformy chmurowe (Azure, AWS, Google Cloud).

Warstwa 4 – Analiza danych (Data Analytics)
Tu zaczyna się magia Big Data. Analizowane są:
trendy w parametrach procesowych,
anomalie wskazujące na potencjalne awarie,
wzorce zużycia energii,
statystyki cykli pracy maszyn.
Analiza Big Data wykorzystuje technologie:
sztuczną inteligencję (AI),
algorytmy statystyczne.

Warstwa 5 – Wizualizacja (Visualization & Dashboarding)
Nie wystarczy dane przetwarzać – trzeba je zrozumieć. Dlatego dane są prezentowane w postaci:
dashboardów SCADA,
raportów Power BI,
aplikacji webowych.

Big Data w pneumatyce – przykłady zastosowań
1. Predykcyjne utrzymanie ruchu
Na podstawie danych z tysięcy cykli pracy siłowników pneumatycznych można przewidzieć:
kiedy zacznie wzrastać tarcie w siłowniku,
czy zawór dławiący nie jest zatkany,
jak zmienia się zużycie sprężonego powietrza.
Festo AX to platforma do analizy danych, która wykorzystuje algorytmy AI do wykrywania wzorców awarii w komponentach pneumatycznych.

2. Optymalizacja zużycia sprężonego powietrza
Sprężone powietrze jest jednym z najdroższych mediów w przemyśle. Analiza danych z przepływomierzy (np. VA500, VA520) pozwala:
wykryć wycieki w instalacji,
zoptymalizować pracę sprężarek,
zmniejszyć koszty energii nawet o 30%.
3. Analiza jakości produkcji
Dzięki monitorowaniu danych procesowych można wykrywać odchylenia w czasie rzeczywistym – np. spadek siły docisku siłownika wpływający na jakość spawania, czy nieregularne ciśnienie podczas dozowania cieczy w procesach pakowania.

4. Digital Twin a Big Data
Digital Twin (cyfrowy bliźniak) w połączeniu z Big Data umożliwia symulowanie zachowania maszyny na podstawie rzeczywistych danych. Festo umożliwia integrację bliźniaków komponentów (np. Motion Terminal VTEM) z systemami analitycznymi, co pozwala:
przewidywać efekty zmian parametrów,
skracać czas uruchomień nowych produktów,
ograniczać ryzyko błędów.

Technologie Big Data w ofercie Festo
Festo Motion Terminal (VTEM)
Zawór, który sam raportuje swoje parametry.
Możliwość rejestrowania przepływów, czasów cykli, stanów awaryjnych.
Dane można eksportować do analizy w chmurze.
Festo CPX-IOT
Brama IoT do przesyłu danych z komponentów Festo do chmury.
OPC UA, MQTT – pełna integracja z systemami Big Data.
Festo AX
Platforma analityczna bazująca na sztucznej inteligencji.
Analiza danych w czasie rzeczywistym.
Predykcja awarii, monitorowanie efektywności.

Korzyści biznesowe z wdrożenia Big Data w pneumatyce
Obniżenie kosztów eksploatacji – dzięki wykrywaniu wycieków sprężonego powietrza, analityce zużycia energii.
Zwiększenie dostępności maszyn – przewidywanie awarii przed ich wystąpieniem.
Wzrost jakości produktów – szybka reakcja na zmiany parametrów procesowych.
Krótszy czas wdrażania nowych produktów – dzięki cyfrowym bliźniakom i analizom symulacyjnym.
Dokładniejsze planowanie produkcji – oparte na rzeczywistych danych, nie na szacunkach.
Wyzwania wdrożeniowe
Choć Big Data w przemyśle oferuje ogromne możliwości, nie jest wolne od wyzwań:
integracja danych z różnych źródeł (często różnych producentów),
bezpieczeństwo przesyłania i przechowywania danych,
potrzeba zmiany kultury organizacyjnej (przejście z intuicji na decyzje oparte na danych),
koszty inwestycji w infrastrukturę IT i szkolenia personelu.
Przyszłość Big Data w pneumatyce
W nadchodzących latach przewiduje się:
jeszcze większą integrację urządzeń pneumatycznych z sieciami przemysłowymi,
rozwój cyfrowych bliźniaków każdego komponentu,
dynamiczny rozwój algorytmów AI do wykrywania mikroodchyleń w pracy maszyn,
popularyzację rozwiązań chmurowych w przemyśle, również w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Przykład z przemysłu
W dużym zakładzie produkującym opakowania, instalacja pneumatyczna była analizowana przy pomocy przepływomierzy VA500 i platformy analitycznej Festo AX. Analiza danych wykazała:
mikronieszczelności powodujące straty powietrza warte 12 tys. euro rocznie,
niepotrzebne utrzymywanie wysokiego ciśnienia w weekendy (gdy zakład nie pracował),
zużycie powietrza przez stare siłowniki było o 28% wyższe niż w nowych rozwiązaniach.
Po modernizacji, koszty energii spadły o ponad 20%.

Autor:
Jarosław Pospiech
Product Manager
Pneumat.

Autor:
Jarosław Pospiech
Product Manager
Pneumat.
Materiały zdjęciowe: Festo
Zapisz się do newslettera i zyskaj dostęp do największej pneumatycznej bazy wiedzy!
Zyskaj dostęp do najnowszych artykułów, informacji o nadchodzących targach, wydarzeniach i mobilnych szkoleniach oraz promocjach w naszym sklepie internetowym!