Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Zawory klapowe - przepustnice kołonierzowe i międzykołnierzowe

  • Info
  • Bestsellery

Bestsellery w tej kategorii

Materiał korpusu:
Żeliwo
Materiał dysku:
Stal nierdzewna AISI 304
Uszczelnienia:
EPDM
Ocena średnia:
Liczba wariantów: 7
Materiał korpusu:
Żeliwo
Materiał dysku:
Stal nierdzewna AISI 304
Uszczelnienia:
NBR
Ocena średnia:
Liczba wariantów: 7

To charakterystyczne zawory, w których kula jest zamieniona na specjalną klapę. Pneumat System oferuje przepustnice kołnierzowe do różnych mediów m.in. gazu, wody, powietrza itd. W naszej ofercie znajdują się:

Przepustnice typu Wafer –  zawór klapowy bezkołnierzowy, umieszczany pomiędzy dwoma kołnierzami rurociągu, posiada tylko „uszy” ustalające. Do montażu niezbędny jest jeden zestaw długich śrub przechodzących przez dwa kołnierze i zawór.

Przepustnice typu Lug – zawór klapowy tego typu posiada po dwóch stronach otwory gwintowane w korpusie, do jej montażu potrzebne są dwa komplety śrub i nakrętek. Pozwala to na jednostronne zdemontowanie rurociągu w razie potrzeby. Należy jednak pamiętać, że ma wtedy obniżone ciśnienie robocze.  


Przepustnice kołnierzowe i międzykołnierzowe należą do najczęściej wykorzystywanych zaworów w przemyśle, głównie ze względu na krótką zabudowę, niedużą wagę i dobre cechy odpornościowe na działanie różnych mediów. Kolejnym atutem przepustnic regulacyjnych jest zoptymalizowana konstrukcja, która umożliwia efektywny przepływ różnych mediów (wody, cieczy na bazie różnych substancji, gazów, powietrza itd.). Ponadto zawór klapowy jest elementem armatury przemysłowej, który w prosty sposób można zautomatyzować, wyposażając go w siłownik elektryczny, pneumatyczny, instalując go do innych aplikacji itd.

W zdecydowanej większości zawory motylkowe realizują funkcję otwórz/zamknij w rurociągach przesyłowych. Biorąc pod uwagę parametry pracy i dane hydrauliczne, przepustnice centryczne można wykorzystywać jako elementy armatury w funkcji regulacyjnej lub dławiącej (stąd często używane uproszczenia takie jak przepustnice regulacyjne czy dławiące).

Przepustnice kołnierzowe powietrza, gazu, wody - krótka charakterystyka oferty Pneumat System


Zawór klapowy ręczny serii ARTEMIS i THESIS

Grupa przepustnic powietrza pracujących w temperaturze pracy od -20 °C do +160 °C. Przepustnice międzykołnierzowe z trzema różnymi uszczelnieniami do wyboru: EPDM, EPDM HT oraz VITON. Zakres ciśnienia roboczego wynosi do max 10 - 16 bar. Rączka przepustnicy powietrza wykonana została ze stali węglowej. W ofercie dostępne są modele o wymiarach od 1”1/2 do 12” (DN: 40-300). Zawory klapowe tych serii stosowane przy takich mediach jak gazy nieagresywne, ciecze oraz w aplikacjach próżniowych do 900 m bar. Przepustnica kołnierzowa  dostępna z rączkami w różnych kolorach oraz typach. Moment obrotowy przesterowań w zależności od rozmiaru wynosi od 11 do 576 Nm.

Przepustnica powietrza serii ATLANTIS i ATLANTIS 40

W odróżnieniu od powyższych 2 serii, maksymalny moment rozruchowy wynosi aż 3250 Nm, a zakres przyłączy zaworu klapkowego wynosi od 1”1/2 do aż 24” (DN:40-600). Rączki standardowe oraz w formie „kółka”. Dla pracy z cieczą w wysokiej temperaturze poleca się przepustnice międzykołnierzowe o uszczelnieniu VITON (+160 °C), z kolei dla gazów uszczelnienie NBR i VITON ( +60 °C).Rodzaj napędu jest podyktowany rozmiarem, dla mniejszych wymiarów (DN-DN200) jest to dźwignia, natomiast dla przepustnic powietrza od DN250 do DN600 jest to przekładnia ślimakowa.

Zawory klapowe serii POLARIS i POLARIS 40

Zawór klapowy o rozmiarach od DN 40 do DN 600 dla pracy pod ciśnieniem od 0-16 bar.

Przepustnice motylkowe – warianty budowy

W naszej ofercie znaleźć można przepustnice regulacyjne o zróżnicowanej budowie m.in.:

Przepustnice motylkowe z otworami centrującymi w korpusie – budowa ta pozwala na łatwe przyłączenie / odłączenie zaworu klapowego od kołnierzy.

Przepustnice motylkowe z otworami gwintowanymi w korpusiezawór klapowy o takiej  praktycznej budowie wykorzystywany jest przy realizacji prac serwisowych przy pompach, gdyż daje możliwość połączenia kołnierzowego tylko z jednej strony. 

Przepustnice motylkowe z korpusem dzielonym U –  otwory przelotowe i gwintowane umożliwiają zabudowę międzykołnierzową lub połączenie kołnierzowe.

Sercem przepustnic motylkowych jest manszeta tj. pierścień uszczelniający gniazdo zaworu klapkowego, którego zadaniem jest zapewnienie szczelności na kołnierzach, w przelocie i na wale. Pierścień może być zamocowany w przepustnicy na 2 sposoby: włożony luzem do korpusu lub zostać nawulkanizowany na włożonym do korpusu pierścieniu wsporczym. Niewątpliwym atutem pierwszego rozwiązania jest prostsza wymiana manszety w przyszłości. Zaciśnięcie pierścienia uszczelniającego między korpusem zaworu klapowego a kołnierzami rurociągu pozwala uzyskać szczelność na połączeniach z kołnierzami. Maksymalna możliwa temperatura, którą może być obciążony materiał manszety, jest uwarunkowany wartościami ciśnienia oraz specyfikacją przesyłowego medium.

Przepustnice międzykołnierzowe mają istotną przewagę nad przepustnicami kołnierzowymi: obciążenie korpusu następuję tylko w skutek sił parcia pochodzącymi od ciśnienia, gdyż siły działające na kołnierze przenoszone są przez śruby lub szpilki. Przepustnica kołnierzowa obciążona jest dodatkowo siłami pochodzącymi od rurociągu. Bez względu na wybór korpusu, możliwe są połączenia kołnierzowe wg różnych norm jak np.,. EN, ANSI, JIS.

Przepustnica kołnierzowa i międzykołnierzowa w zależności od zmiennych takich jak środowisko pracy czy medium powinna posiadać uszczelnienie, które w sposób najbardziej efektywny sprosta dedykowanej pracy. W ofercie Pneumat System klienci znajdą następujące rozwiązania uszczelniające:

  • Przepustnica motylkowa z EPDM – wysoka odporność na podwyższoną temperaturę, chemikalia, gorącą wodę.

  • Przepustnica motylkowa z NBR – wysoka odporność na paliwa, oleje mineralne, smary pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, olej, wodę, chłodziwo wiertnicze.

  • Przepustnica motylkowa z Viton – wysoka odporność na oleje, chemikalia, podwyższoną temperaturę, ozon, starzenie materiałowe, wpływy atmosferyczne, płomień, nieduża przepuszczalność gazowa.

  • Przepustnica motylkowa z silikonem – odporność na ciepło, ozon, starzenie i chemikalia, niemal niezmienne właściwości mechaniczne w całym zakresie temperatury pracy.

  • Przepustnica motylkowa z HNBR – odporność na olej i benzynę (tak samo jak NBR), dodatkowo wytrzymałość na wysokie temperatury, starzenie i warunki atmosferyczne (wietrzenie). Bardzo dobre właściwości fizyczne także przy wysokiej temperaturze.

  • Przepustnica motylkowa z nitrylem karboksylowym – wysoka odporność na abrazję, zastosowanie w instalacjach transportu pneumatycznego, także w przemyśle spożywczym.

Przepustnice kołnierzowe/międzykołnierzowe mogą posiadać tarcze wykonane z żeliwa sferoidalnego, stali nierdzewnej, brązu aluminiowego oraz teflonu. Dla mediów o średniej i dużej korozyjności polecamy tarcze pokryte plastomerem. W tym rozwiązaniu nie tylko tarcza jest wykonana z PTFE, lecz również pierścień uszczelniający pokryty jest teflonem. Przepustnice teflonowe mogą pełnić zarówno funkcje odcinające jak i dławiące, efektywnie spełniając swoje role w kontakcie z wysoko korozyjnymi mediami.

Przepustnice regulacyjne – zasada działania

Zasada działania przepustnic kołnierzowych i międzykołnierzowych jest następująca: tarcza przepustnicy wykonuje ruch o 900 wokół własnej osi w kierunku poprzecznym do przesyłanego gazu czy wody. W centrum gniazda i rurociągu przesyłowego znajduje się oś obrotu. Gdy przepustnica regulacyjna jest zamknięta, to tarcza zaworu klapowego przywiera do elastycznej i szczelnej manszety (elastomery lub plastomery). Gdy z kolei zawór klapowy jest otwarty, wówczas transportowane medium opływa tarczę przepustnicy z dwóch stron. Krótka zabudowa oparta jest na normie EN 558-1-20, która dopuszcza użycie przepustnic regulacyjnych do zabudowy między kołnierzami, do połączeń kołnierzowych bądź też jako zawory do instalacji na końcu rurociągu.
Wartość momentu obrotowego, jaki napęd powinien wytworzyć jest efektem obligatoryjnej do pokonania siły tarcia uszczelnienia wału, siły powstałej z nadwyżki wymiarowej pomiędzy tarczą zaworu klapowego a pierścieniem samouszczelniającym oraz siły od przepływającego czynnika, którą napęd musi pokonać.

Zastosowanie przepustnic motylkowych

Przepustnice regulacyjne, dzięki możliwości dostosowania do różnych mediów i wytrzymałości mogą być mogą być stosowane w szerokim spektrum branż (bez względu czy są sterowane siłownikiem elektrycznym, pneumatycznym bądź ręcznie).

Rozbudowane możliwości konfiguracji, uniwersalność oraz odporność na zanieczyszczenia powodują że spotkamy je w gospodarce wodnej i gazowej. Oto przykładowe zastosowania przepustnic gazowych i wodnych:

- technika energetyczna, grzewcza, centralnego ogrzewania

- instalacje ciepłej wody, klimatyzacji

- instalacje wody lodowej, pitnej, gorącej

- systemy dystrybucji / uzdatniania wody, odsalania wody morskiej

- instalacje przemysłowe i budowlane

Zawory klapowe mają zastosowanie w obiegach zamkniętych w przemyśle stoczniowym i rafineriach, oczyszczalniach ścieków elektrowniach i przemyśle cukrowniczym, spożywczym, napojów, chemicznym, hutniczym, papierniczo-celulozowym, lakiernictwie, branży OZE (np. biopaliwa)  i kopalnianej (np. w górnictwie), technice procesowej oraz wielu różnych zakładach z różnych sektorów przemysłowych.


Na co zwrócić uwagę przy wyborze zaworu klapowego ?

W przypadku zaworów klapowych ważnym elementem jest przekładnia, która powinna chodzić płynnie, lecz zachowywać samohamowność w każdym położeniu. Należy także dobrać odpowiedni moment obrotowy przepustnicy. Ponadto ważnymi parametrami przepustnic kołnierzowych są zastosowane uszczelnienia oraz parametry techniczne które korelują z budową materiałową zaworu klapowego. Warto także rozważyć wszystkie typy sterowania przepustnicami i dobrać najwłaściwszy do swoich potrzeb. Ważne również by przepustnica kołnierzowa posiadała możliwość nastawy położeń końcowych oraz montaż wyłączników krańcowych. Kolejnymi pytaniami które należy zadać to czy zawór klapowy może być montowany pod ziemią oraz czy znajduje się na nim informacja o położeniu (w przepustnicach ręcznych zazwyczaj widać położenie na ząbkach). W zależności od modelów poszczególnych klapówek warto zapytać się o ochronę przed korozją.

Przepustnice odcinające regulacyjne – zalety i atuty zaworów klapowych

Ważnym atutem przepustnic odcinających są relatywnie niższe straty ciśnienia aniżeli w przypadku innego typu zaworów, co ma podłoże w budowie zaworu klapowego (brak opcji innego kierunku medium). Do kolejnych atutów przepustnic zaliczyć należy ich niedużą wagę i wymiary, co przekłada się na mniejsze nakłady związane z transportem, montażem czy rozmieszczeniem i efektywnie wpływa in plus na procesy związane z obsługą i logistyką. Kolejnymi charakterystycznymi cechami zaworów klapowych jest ich uniwersalność zastosowania – zarówno ze względu na środowisko pracy, obsługiwane media jak i typ sterowania.

Przepustnice odcinające – budowa

Przepustnice odcinające cechuje prosta budowa konstrukcyjna, natomiast jej uruchomienie i sterowanie może odbywać się przy pomocy dźwigni ręcznej, napędu elektrycznego czy siłownika pneumatycznego.

Wszystkie przepustnice odcinające są łożyskowane centrycznie, a przepustnice motylkowe prócz zadań odcinających pełnią rolę regulacyjną, gdyż kąt położenia każdej klapy wynosi pomiędzy 300 a 700, co charakteryzuje przepływ o przebiegu liniowym. Przepustnice motylkowe należą do zaworów szczelnie zamykających i oprócz instalacji przemysłowych trudnych, wykorzystywane mogą być np. w instalacjach wodnych np. na pływalniach.

Korpus zaworu klapowego składa się z obudowy z zainstalowanym w niej pierścieniem uszczelniającym, który uszczelnia tarczę i kołnierz (przy łączeniu kołnierzowym przepustnicy nie potrzebne są inne uszczelnienia). Kluczową jednak rolę w długotrwałej bezawaryjnej i szczelnej pracy przepustnic odgrywa poprawne dopasowanie nadwyżki wymiarowej tarczy do pierścienia.

FAQ - Najczęściej zadawane pytania

W zaworach klapkowych ręcznych, sterowanych dźwignią kierunek przepływu jest odwzorowany przez położenie dźwigni sterującej przepustnicą międzykołnierzową oraz przez kształt/nacięcie na trzpieniu przepustnicy.

schemat przepustnicy kołnierzowej

Przy zamianie starego modelu na nowy zawór klapowy, można ustalić wszystkie paramatry medium lub zczytać ze starej tabliczki znamionowej rozmiar (DN xxx), typ (Wafer lub LUG), materiał korpusu (GG25, GGG40), materiał dysku (GGG40NIK, CF8M) oraz uszczelnienia (NBR, EPDM, FKM).

Do sprzedawanych przez nas serii zaworów klapowych oferujemy zestawy naprawcze, które pozwalają w pełni przywrócić ich parametry początkowe.

Przepustnice kołnierzowe najcześciej występują z jednym z trzech rodzajów uszczelnień:

EPDM – używane do wody, wody morskiej, pary, alkoholi, ketonów,

wodorotlenków sodu, substancji żrących, fosforanów.

NBR – używane do gazów naturalnych, powietrza, olejów i smarów

VITON – do węglowodorów, olejów mineralnych, kwasów siarkowych 50%, benzenu, propanu.

Category Manager

Opiekunem kategorii jest:
Kamil Baryń
Category Manager
tel.: 71 325 74 00
email: armaturaprzemyslowa@pneumat.com.pl

Biogram

Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydziału Mechanicznego. Swoją przygodę z pneumatyką zaczynał od pracy w dziale serwisu przy maszynach konfekcjonujących. Od 2011 roku rozwija dział armatury przemysłowej w Pneumacie. „Turysta przemysłowy”, który woli spotkania z Klientami na linii produkcyjnej od oglądania „Jak to jest zrobione”.

Category Manager

Opiekunem kategorii jest:
Kamil Baryń
Category Manager
tel.: 71 325 74 00
email: armaturaprzemyslowa@pneumat.com.pl

Biogram

Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydziału Mechanicznego. Swoją przygodę z pneumatyką zaczynał od pracy w dziale serwisu przy maszynach konfekcjonujących. Od 2011 roku rozwija dział armatury przemysłowej w Pneumacie. „Turysta przemysłowy”, który woli spotkania z Klientami na linii produkcyjnej od oglądania „Jak to jest zrobione”.



W tym dziale znajdziesz: