Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Torque Limited jako odpowiedź na efektywne dokręcanie

Moment dokręcania - rola ogranicznika momentu w kluczach udarowych

Odpowiedni moment dokręcania wyróżnia się decydującym wpływem nie tylko dla bezpieczeństwa pojazdów, ale również dla jego pasażerów. Urządzenia, które posiadają ograniczniki momentu dokręcania umożliwiają prawidłowe wkręcanie nakrętek kół. Czasami można się zastanawiać do czego służą klucze udarowe z ogranicznikiem momentu dokręcania, czym są, jaka jest ich metoda działania oraz który będzie miał najlepsze zastosowanie? Zachęcamy więc do zgłębienia wiedzy w tematyce tych urządzeń, tak aby działać precyzyjnie i nie doprowadzić do tego, że podczas zastosowania urządzenia nie dokręcimy nadmiernie nakrętek kół, co w efekcie może przyczynić się do narażenia kogoś na niebezpieczeństwo lub utratę życia.



Klucz udarowy posiadający ogranicznik momentu dokręcania - czym jest?

Klucz udarowy posiadający ogranicznik momentu dokręcania znajdzie efektywne zastosowanie w obrębie weryfikacji momentu dokręcania – w takim przypadku wstrzymywany jest moment w odniesieniu do przodu, tak aby przeciwdziałać gwałtownemu dokręceniu. Urządzenie w takim przypadku nie zatrzyma swojej pracy jednakże moment dokręcenia wzrośnie wolniej, w wyniku czego można być pewnym że nakrętka nie będzie za mocno dokręcona.

Ostatnie dokręcanie należy wykonywać za każdym razem przy użyciu skalibrowanego klucza dynamometrycznego, w celu zapewnienia największej dokładności momentu dokręcania oraz jego analogiczności z wymaganiami technicznymi producenta pojazdu.


Zasada działania klucza udarowego który posiada ogranicznik momentu dokręcania

Występują dwie charakterystyczne technologie mające na celu ograniczenie momentu dokręcania. Obydwie dążą do zminimalizowania siły w odniesieniu do przodu po dotarciu do konkretnego momentu. Wyróżniamy:

  • Modyfikację mechaniczną (odnosi się do mechanizmu klucza udarowego)

  • Modyfikację przepływu powietrza (odnosi się do napędu klucza udarowego)


Przeanalizujmy oba przypadki, w celu sprawdzenia która z powyższych modyfikacji daje gwarancję lepszej wydajności

Klucz udarowy posiadający ogranicznik momentu dokręcania – modyfikacja mechaniczna

W momencie gdy użyjemy kowadła, młotka bądź obu komponentów „nałożą się” na siebie, natomiast moc dokręcenia będzie zredukowana, ale nie kompletnie.

Klucz udarowy posiadający ogranicznik momentu dokręcania – modyfikacja przepływu powietrza

Występują dwa typy modyfikacji przepływu powietrza, a ich przeznaczeniem jest zminimalizowanie prędkości obrotowej silnika, co powoduje zredukowanie siły dokręcania. Taka sytuacje przedstawia poniższy rysunek napędu pneumatycznego, który nie posiada ogranicznika momentu dokręcania. W przeciętnym kluczu z udarem, który nie posiada ogranicznika momentu dokręcenia, nie dochodzi do zmian przepływu powietrza, średnica wlotu powietrza jest jednakowa w sytuacji obracania się w przód jak i w tył. W efekcie czego w dużej skali zakres momentu dokręcania podczas gdy wykonywane są obroty w tym samym kierunku jest równy wartości pozyskanej podczas obrotów w przeciwnym kierunku. Poniższy rysunek przedstawia właśnie ta zależność:

Napęd pneumatyczny nie posiadający ogranicznika momentu dokręcania (obroty do przodu)

Schemat siłownika nie posiadającego ogranicznika momentu dokręcania

a. przepływ powietrza

b. wlot

c. napęd (wirnik, łopatki oraz cylinder)

f. wylot


Napęd pneumatyczny posiadający ogranicznik momentu dokręcania i zmniejszonym otworem wlotu (kierunek do przodu)

Powietrze kierowane jest przez zmniejszony wlot, tym samym zredukowany jest jego przepływ. Do silnika przedostaje się niej powietrza, czego skutkiem jest redukcja prędkości obrotowej. W następstwie mechanizm udarowy pobudzony przez silnik ma zmniejszoną moc. Poniżej zobrazowanie graficzne:

Schemat napędu pneumatycznego z ogranicznikiem momentu dokrecania

a. przepływ powietrza

c. napęd (wirnik, łopatki oraz cylinder)

d. wylot

e. zmniejszony wlot (w porównaniu z urządzeniem nie powiadającym ogranicznika momentu dokręcania otwór jest mniejszy)


Napęd pneumatyczny posiadający ogranicznik momentu dokręcania i odsadzonym otworem wlotu (kierunek do przodu)

W tej sytuacji odległości napędu od początkowego obrotu do wylotu jest zmniejszona, a w następstwie napęd obraca się w zwolnionym tempie. Poniżej rysunek przedstawiający tą zależność:

Schemat napędu pneumatycznego z ogranicznikiem momentu dokręcania oraz odsadzonym otworem wlotu

a. przepływ powietrza

b. wlot

c. napęd z łopatkowym wirnikiem

f. odsączony wylot


Weryfikacja dwóch mechanizmów ograniczania momentu dokręcania

Używanie klucza z udarem posiadającego ogranicznik momentu dokręcania z przekształceniami mechanicznymi zależne jest od kontaktu fizycznego kowadła i młota, dzięki czemu jest możliwy cykl drgań. Przez co możemy zaobserwować również zwiększone tarcie w miejscu gdzie stykają się urządzenia, czego efektem jest wygenerowanie ciepła ponadto może to doprowadzić do ewentualnej przyczyny usterki. W takich właśnie okolicznościach zaleca się zastosowanie urządzeń, które posiadają modyfikacje przepływu powietrza. Urządzenie o mniejszym przepływie powietrza na otworze wlotowym czerpią jego mniejszą zawartość jak również charakteryzują się zmniejszoną ilością drgań, co przekłada się na ich mocniejszą stronę jeśli porównamy je z urządzeniami posiadającymi modyfikacje mechaniczne. Zależnie od producenta oraz konfiguracji urządzenia posiadające modyfikacje przepływu powietrza są w stanie także ograniczać ilość drgań w trakcie obrotów w przód w odniesieniu do urządzeń nie posiadających ograniczeń momentu dokręcania. Przyczynia się do zapobiegania u pracowników wystąpienia zespołu wibracyjnego HAVS – czyli choroby zawodowej, która spowodowana jest nadmiernym i długotrwałym narażeniem pracowników na drgania mechaniczne, które działają na człowieka miejscowo lub też oddziałują na cały organizm. Dysfunkcja ta zazwyczaj jest trwała, aczkolwiek można jej bezproblemowo uniknąć. Bez względu od obranej technologii urządzenia zarówno zmiany mechaniczne, a także przepływ powietrza umożliwiają nie dopuszczenie do nadmiernego dokręcenia po otrzymaniu poprawnego momentu dokręcania. Optymalizuje to ryzyko powiązane z za dużym dokręceniem.

Dowiedz się, na co zwracać uwagę przy wyborze mechanizmu ograniczania momentu dokręcania

UWAGA – Warto pamiętać o poprawnym przygotowaniu i renowacji sieci powietrza, ponieważ pomoże to w pełni wykorzystać urządzenia pneumatyczne. Wszelkie instrukcje otrzymane od producenta bazują na ciśnieniu na otworze wlotowym powietrza o wartości 6,3 bara/ 91 psi. W wytycznych znajdą się wszelkie informacje dotyczące przebiegu postępowania w przypadku optymalizacji pełnej efektywności narzędzi (OEE), co wspomaga utrzymanie wydajności oraz bezpieczeństwa w miejscu zatrudnienia, a nawet gwarancji zwrócenia inwestycji.


Czy urządzenia posiadające ograniczenie momentu dokręcania różnią się czymś od urządzeń z odcięciem?

Klucz udarowy z ograniczeniem momentu dokręcania NIE zatrzymuje się — moment dokręcania przestaje po prostu rosnąć, a klucz nadal pracuje, natomiast narzędzia z odcięciem są wyposażone w funkcję odcięcia, która monitoruje moment dokręcania w kierunku do przodu, aby zapobiec nadmiernemu dokręceniu. Narzędzie zatrzymuje się po osiągnięciu zadanego momentu.

2023-01-16

Pneumat.

Product Manager - działu narzędzi

Autor:
Paweł Barsznica
Product Manager
działu narzędzi

Product Manager - działu narzędzi

Autor:
Paweł Barsznica
Product Manager
działu narzędzi